Ceea ce e foarte fain e că se încearcă pictarea unei pânze a oraşului Paris din mici fărâme. Se încearcă, cel puţin. Acuma, nu ştiu dacă funcţionează atât de bine pe cât s-ar vrea ca întreg. Mi se pare că sfârşitul e uşor forţat şi dă senzaţia că se încearcă prea tare să lege ceva care, sinceră să fiu, nu necesita omogenizare. Pentru mine, la a doua vizionare mai ales, ultimele secvenţe din film au stricat mai mult decât au ajutat. Pare, repet, forţat si trădează o meteahnă hollywoodiană de care văd că nici fracezii nu pot să se debaraseze, aceea de a-şi subaprecia publicul.
M-am gândit totuşi să fac ca un fel de teaser pentru cei care nu l-au văzut şi să descriu fiecare filmuleţ printr-o mică frază care să le conţină, una care cred eu că i se potriveşte cel mai bine.
Şi-aşa o să descifrăm misterul celor 18 "petites romances de quartiers":
1. Montmartre (regia: Bruno Podalydes): Chiar dacă aerul boem al anilor '40 s-a pierdut, Montmartre îşi păstrează magia.
2. Quais de Seine (regia: Gurinder Chadha): Pe malul Senei diferenţele culturale sunt uţşor depăşite.
3. La Marais (regia: Gus Van Sant): Gus Vant Sant poate spune povestea unor alienaţi şi a unei imposibilităţi de comunicare chiar şi în câtva minute.
4. Tuileries (regia: fraţii Coen): Steve Buscemi intră într-un triunghi amoros...în forţă şi iese din el la fel de în forţă.

5. Loin Du 16e (regia: Walter Salles şi Daniela Thomas): Un cântec de leagăn cântat de două ori...atât de diferit.
6. Porte de Choisy (Christopher Doyle): Sau suprarealism în cartierul chinezesc.
7. Bastille (Isabel Coixet): Când imiţi iubirea ea riscă să devină reală.

8. Place de Victories (regia: Nobuhiro Suwa): Juliette Binoche îşi vede fiul pentru ultima dată cu ajutorul unui cowboy (Defoe).

9. Tour Eiffel (regia: Sylvain Chomet): Povestea neobişnuită a doi mimi care-şi trăiesc iubirea (şi nu o mimează) pe străzile Parisului.

10. Parc Monceau (regia: Alfonso Cuaron): Cei doi iubişi care, de fapt, nu sunt iubiţi.
11. Quartier des Enfants Rouges (regia: Olivier Assayas): Legătură ciudată între o actriţă dependentă de droguri şi dealer-ul ei AKA He loves me, he loves me not.
12. Place des fetes (regia: Olivier Schimtz): În faţa morţii, o a doua şansă e de-ajuns pentru a-ţi accepta "ieşirea".

13. Pigalle (regia: Richard LaGravenese): Cât de departe eşti dispus să mergi ca să ţii aprinsă scânteia pasiunii?
14. Quartier de la Madeleine (regia: Vincenzo Natali): Poveste de dragoste vampirească în care Elijah Wood o cam păţeşte.

15. Pere-Lachaise (regia: Wes Craven): Sau asculta-l pe Oscar Wilde şi o să fie bine.
16. Faubourg Saint-Denis (regia: Tom Tykwer): Scurtă incursiune în anotimpurile unei relaţii, cu Natalie Portman şi Melchoir Beslon.

17. Quartier Latin (regia: Frederic Auburtin şi Gerard Depardieu): Sarcasm şi melancolie în prag de divorţ.
18. 14e Arrondissement (regia Alexander Payne): Gânduri amuzante despre sine, viaţă şi Paris, povestite de o americancă (cu un accent puţin cam crud) în căutarea propriei persoane.

Cam astea-s părticelele. Preferatele mele sunt Faubourg Saint-Denis pentru că Tykwer reuşeşte să fie egal cu el însuşi ca regizor, să spună o întreagă poveste în câteva minute şi să fie şi foarte coerent (bonusul e, evident, Natalie Portman); Bastille pentru simplul fapt ca am simţiti o poveste reală, aproape "organică", fără artificii; Tuiliers pentru că fraţii Coen găsesc tot timpul unghiuri surprinzătoare şi cu ei umorul să sarcasmul sunt parte integrantă din orice film; Parc Monceau al lui Cuaron pentru că e filmat dintr-o singură secvenţă continuă şi reuşeşte să te surpindă şi Tour Eiffel pentru stilistică şi modul jucăuş în care e spusă povestea.
Mai puţin reuşite au fost Quartier de la Madeleine pentru că mi s-a părut un film nelalocul lui în "pânză" şi îndesat oarecum forţat acolo la final, Quai de Seine pentru că a fost excesiv de moralizator şi "cu mesaj" şi politically correct; Pigalle pentru că a fost forţat şi jucat destul de slab; Pere-Lachaise pentru că am vrut mult să-mi placă dar nu am putut trece peste artificialitatea dialogului.

La final, filmul merită văzut şi l-aş recomanda oricui e interesant să vadă modurile foarte diferite şi totuşi frumoase în care poate fi spusă o poveste de iubire având ca si cadru Parisul. Secvenţele de legătură cu imagini di Paris sunt şi ele foarte pline de farmec şi creează atmosferă, eşti transportat acolo. Muzica e foarte fain aleasă şi acompaniază fain imaginile. Păcat că se termină aşa. Bineînţeles că asta e o opţiune personală, poate multora li s-a părut binevenită şi mica "explicaţie" din final. Nu a fost pe gustul meu dar asta nu mă împiedică să-l savurez pe porţiuni. O porţie de Paris e întotdeauna binevenită.
Sinceră să fiu, trailerul cred că e destul de neinspirat:
de cand tot vreau sa vad filmul si tot timpul uit de el, acum ca mi-ai reamintit si tu nu mai am scuza
RăspundețiȘtergereChiar merita. Sa te intorci sa-mi spui care e favoritul tau dupa ce l-ai vazut :)
RăspundețiȘtergere